Friday, December 17, 2010

Apa yang aku sedang baca sekarang

Assalamualaikum.. kalau tak jawab dosa kalau jawab sayang..

Ha! Apa yang aku baca sekarang?? Korang nak tahu?? Nak?? Aku kerap gila rasa jiwa aku ni sunyi.. Aku nak rindukan seseorang.. Bukan kekasih hati tuuuuhhhh... tapi kekasih ALLAH.. MUHAMMAD..

Aku baca tentang 
"Ahlul Bait (keluarga) Rasullulah SAW"

Wehhhh tebal wo!! Puas hati aku! hahahaha..

dalam buku ni sia ada tulis tentang kesultanan melayu melaka and brunei ada sangkut paut dengan keturunan RASULULLAH!

Tahu tak korang kalau kita ikut MAZHAB SHAFIE.. Wanita jugak boleh boleh mewarisi darah keturunan kepada generasi seterusnya! Macam contohnya::

WAN AZHAR kawin dengan JAMALIAH.. tiba-tiba dapat anak perempuan semua.. HA! Jangan kita sangka generasi Wan tu mati kat situ.. Darah keturunan WAN tu masih mengalir tahu! 

Lagi satu keturunan kat malaysia ni macam SYARIFAH, HABIB,SAYYID,RADEN,LONG,WAN,NIK
ada jugak darah keturunan Rasullulah! 

Cuba korang bayangkan kalau dulu moyang kita ada nama LONG ke kat depan.. Pas tu sampai kat kita dah tak da nama tu dah kat pangkal.. Pas tu perangai kita dah macam beruk.. Malukan?? merosakkan maruah keluarga!

Lagi satu.. Kalau kita bergaduh atau sakit hati dengan golongan ni.. Its better maafkan.. Ingat! Rasulullah banyak berjasa pada kita semua.. Takkan kita tak nak maafkan kerabat dia.. Jangan kita jadikan diri kita penyebab utama keturunan RASULULLAH masuk ke dalam neraka! lagipun baginda ajar kita supaya memaafkan antara satu sama lain.. Baru lah hidup bahagia!

Aku nak tambah sedikit.. Ada jugak orang yang sengaja aja letak nama pangkal tu dengan LONG,WAN dan apa yang aku nyatakan tu.. Sedangkan mereka ini tak pernah dalam keturunan ada pangkal nama tersebut.. Berdosa.. Dah tu alami kerugian pulak..

Bila aku baca semua ni aku jadi malu sangat.. Teringat kalau-kalau aku ada buat salah kat golongan ni.. Aku malu dengan RASULULLAH!

8 comments:

caliph shuriken said...

nama msuk dlm list ni, tp better low profile kn ^^

Nia said...

caliph:: betul2! ada jugak baca dalam buku ni selalunya keturunan ni xakan jaja dia keturunan rasulullah.. n terserlah ciri2 kepimpinan mereka,,

caliph shuriken said...

sy tau pun sbb kwn yg join tabligh bgtau ^^

Nia said...

ya ka?? well taniah sbb still amik berat!! sebab kadang2 bila orang tak tahu asal keturunan dya.. mula la nak buat perangai pelik..

caliph shuriken said...

plg sy riso, bila ada tuan pnya nama guna nama2 yg mulia tp pangai x selari dgn nama..
apa nk wt bila ikut budaya lebih utamakan letak nama yg hebat tp cara didikan wt lebih kurang jaa...

Sachi Asukai said...

alhamdulillah...good2..insaf =.='

missa-ryn said...

ani ambil dr buku tul2 tau. tkut da yg bc fhm kut len.

Nia said...

mis-rynn:: ye la ani amik sejibik dari buku tu.. tu la takut jugak...