Monday, November 15, 2010

sebuah tangisan yang ingin ditangisi



Pernah tak kamu semua kenang..
macam mana agaknya jika suatu hari nanti kita kehilangan kedua orang tua kita..
dalam sekelip mata kita bergelar anak yatim piatu..
dalam sekelip mata tak ada lagi kita tempat kita bergantung kasih..
bertanya khabar..
mengadu manja..
penah tak..


Selalu aku fikirkan..
Bagaimana jika aku kehilangan Abah..
Abah yang selama ini selalu mengerti aku..
Memahami aku..
Menjaga aku sebagai seorang anak perempuan..
Takut jika aku disakiti orang lain..
Aku faham..
Bukan Abah menghalang aku daripada bercinta..
Tapi takut anak perempuannya disakiti..
Diapa-apakan..

Bagaimana pula emak..
Mak..
Mak..
Mak yang selalu ketawa apabila aku membuat jenaka..
Mak yang selalu rindu akan kepulangan aku..
Mak yang selalu mengharap akan kejayaan aku..
Pernah suatu hari aku berkata..
Mak kakak dapat C je untuk assignment lepas..
Lalu mak menjawab..
Tak pe.. Baru lagikan.. Lain kali usaha lagi..
Ya Allah sedih dan bahagia bila mak cakap macam tu..

Kadang-kadang bila aku keseorangan..
Aku terpikir..
kalu mak dengan abah tak ada lagi dah macam mana aku??
Tabah kah aku??
Sempatkah aku beritahu kedua orang tua ku yang aku terlalu mencintai mereka??
Aku terlalu kasihani mereka..
Aku sanggup buat apa sahaja untuk mereka gembira segembiranya!!!!

Ya aku akui..
Aku seorang anak yang degil..
Seorang anak yang suka membantah..
Seorang anak yang perlu memberi perintah baru ingin menolong..

Tapi..
Aku diingatkan oleh diri aku sendiri..
Seorang anak yang degil lah yang akan menginsafi pemergian ibubapanya
Seorang anak yang degil lah yang akan merintih akan pemergian itu..
Seorang anak yang degil lah yang akan selalu mengenang kehidupannya semasa kecil..

So kengkawan..
Jangan ikut macam aku..
Degil..
Tapi kenyataannya.. Aku terlalu mencintai ibubapa ku..
Sebagai anak..
Wajib bagi kita menjaga kedua ibu bapa kita..  
sekian~~



5 comments:

zul ariff zulkipli said...

tersentuh ati ary..sedih

Nia said...

nah amik tisu hahah

zul ariff zulkipli said...

hahaha..lap kt baju ja..
hahaha..

Nia said...

pas tu cr pasai calit kat owang len plak!! huhu

zul ariff zulkipli said...

hahaha..pham2.dua tiga kali baca bru pham..
hahaha lwak2..